Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Úroveň datové gramotnosti žáků základních škol v kontextu environmentální výchovy
Navrátil, Vlastimil ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Nejedlý, Adam (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na datovou gramotnost a její aplikaci v oblasti environmentální a přírodovědné gramotnosti. Cílem této diplomové práce bylo zmapovat datovou gramotnost v oblasti environmentální výchovy u žáků druhého stupně základní školy. Tento cíl práce byl naplňován prostřednictvím testu, jehož obsahem byla datová analýza, třídění a porovnávání dat a rozhodování na základě předložených dat v kontextu environmentální situace v rámci čtyř úloh v oblasti environmentálního vzdělávání. Bylo zjištěno, že průměrně 68 % žáků dokáže z přiložených map, grafů a tabulek vyčíst správné údaje, 59 % žáků dokáže jednotlivá data mezi sebou správně porovnávat a 60 % žáků dokáže předložená data využívat pro rozhodování v kontextu environmentální situace. KLÍČOVÁ SLOVA Data, datová gramotnost, environmentální gramotnost, informace, přírodopis, přírodověda, žák.
Environmentální postoje studentů SOŠ a SOU v Jihočeském kraji s využitím nástroje 2-MEV
Micák, František ; Svobodová, Silvie (vedoucí práce) ; Vojíř, Karel (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na environmentální gramotnost, respektive zjišťování proenvironmentálních postojů a vztahu k přírodě studentů SOŠ a SOU v Jihočeském kraji. Výzkumu se zúčastnilo dohromady šest středních škol, tři střední školy s environmentálním zaměřením a tři střední školy bez environmentálního zaměření, z toho dva učební obory. Do výzkumu se zapojilo 527 respondentů. Aplikována byla nová aktuální verze výzkumného nástroje 2 Major Environmental Values (2-MEV). Stěžejním cílem práce bylo zjistit souvislost environmentálních postojů s profilacemi škol, ročníkem, pohlavím, vztahem k přírodě a outdoorovou aktivitou respondentů. Mezi školami byl identifikován signifikantní rozdíl pouze u profilace škol a vztahu respondentů k přírodě. U této zkoumané oblasti studenti středních škol s environmentálním zaměřením dosahovali vyšších hodnot, než studenti středních škol bez environmentálního zaměření a než studenti navštěvující učební obor. Vliv pohlaví se ukázal jako statisticky významný, vyšších hodnot dosahovaly dívky, nicméně rozdíl mezi školami s ohledem na jejich profilaci nebyl prokázán jako signifikantní. Naopak ročník se na rozdíl od pohlaví neprojevil jako statisticky významný determinant. V neposlední řadě v případě outdoorových aktivit u všech studentů shodně dominuje procházka v...
Indikátory GUR: Návrh modelu a sady indikátorů gramotnosti k udržitelnému rozvoji dospělé veřejnosti v ČR
Končinská, Alice ; Třebický, Viktor (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent)
V současné době se začíná v České republice uplatňovat Vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Vstupuje do různých strategických dokumentů i do pedagogické a andragogické praxe. K hodnocení tohoto typu vzdělávání vzniká zejména v zahraničí řada indikátorů. Česká republika stojí před úkolem tyto indikátory upravit pro české prostředí či vytvořit vlastní. Tato práce se zabývá výsledkovými indikátory, tedy indikátory dopadu vzdělávání k udržitelnému rozvoji na gramotnost dospělé veřejnosti na místní, mikroregionální a krajské úrovni. Práce analyzuje vybrané národní i mezinárodní strategické dokumenty a českou i zahraniční odbornou literaturu z hlediska koncepcí environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Tyto koncepce pak analyzuje z hlediska vzdělávacích kvalit, ze kterých se skládá gramotnost k udržitelnému rozvoji. Identifikované kvality následně expertně posuzuje podle definice gramotnosti k udržitelnému rozvoji a sestavuje komplexní Model gramotnosti k udržitelnému rozvoji dospělé veřejnosti. Na základě tohoto modelu sestavuje sadu 65 indikátorů gramotnosti k udržitelnému rozvoji dospělé veřejnosti včetně indikátorových listů, která je určena zástupcům veřejné správy na místní, mikroregionální a krajské úrovni. Součástí indikátorových listů jsou i některé již...
Vliv úrovně ekologické gramotnosti učitelů na úroveň ekologické gramotnosti žáků vybraných škol v regionu Žatec
Svobodová, Silvie ; Kovaříková, Miroslava (vedoucí práce) ; Thorovská, Alena (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na posouzení vlivu úrovně ekologické gramotnosti učitelů základních škol na úroveň ekogramotnosti žáků základních škol v regionu Žatec. Práce navazuje na diplomovou práci Silvie Svobodové z roku 2013 Vliv environmentální výchovy na úroveň ekogramotnosti žáků základních škol regionu Žatec a doplňuje závěry týkající se míry vlivu environmentální výchovy na ekogramotnost žáků 2. stupně. Zkoumá rozsah vlivu úrovně environmentální gramotnosti učitelů na úroveň environmentální gramotnosti žáků. Teoretická část práce obsahuje včetně literárních rešerší charakteristiku žateckého regionu. V úvodu praktické části je prezentován souhrn rozsahu environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty praktikované na testovaných základních školách. Šetření bylo realizováno formou sekvenčního smíšeného výzkumu, schéma QUAN-qual. Dotazníkové testování proběhlo v červnu 2015 s 84 respondenty, 13 muži a 71 ženami. Strukturovaného rozhovoru se v říjnu 2015 zúčastnilo 12 učitelů, z toho 8 žen a 4 muži. Rozbor rozsahu a úrovně environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty na testovaných školách regionu Žatec potvrdila poměrně příznivé výsledky. Testování učitelů prokázalo v porovnání s žáky vyšší zastoupení environmentálně gramotných respondentů, 38%, ovšem předpokládaná přímá úměra mezi úrovní učitelů...
Environmentální výchova jako průřezové téma
Šafářová, Sandra ; Hlaváčová, Lucie (vedoucí práce) ; Jančaříková, Kateřina (oponent)
Teoretická část práce shrnuje koncepci environmentální výchovy v českých kurikulárních dokumentech a porovnává koncepce finského a slovenského pojetí průřezových témat. Cílem diplomové práce je zjistit, jaká je využitelnost naučných středisek ekologické výchovy a zjistit důvod, proč případně školy nevyužívají naučná střediska. Výzkumná část se zabývá využitelností Doporučených očekávaných výstupů pro základní vzdělávání a tím, jak reálně probíhá výuka EVVO na školách. Výzkum ukázal, že určitá vágnost RVP ZV umožňuje školám až moc volné pojetí EVVO. Pedagogové postrádají metodiky do svých předmětů, kam mají přesně zařazovat EVVO. Důvod, proč pedagogové nenavštěvují naučná střediska ekologické výchovy jsou ceny nabídek programů pro školy.
Environmentální gramotnost žáků 2. stupně základní školy v České republice, Slovensku, Polsku a Německu
Svobodová, Silvie
Environmentální gramotnost žáků úrovně ISCED 2 v České republice, Slovensku, Polsku a Německu Mgr. Ing. Silvie Svobodová ABSTRAKT Koncept environmentální gramotnosti vychází zejména z principů environmentální výchovy. Reprezentuje míru environmentálních znalostí, postojů, senzitivity a environmentálně odpovědného chování. Představuje široký multidimenzionální konstrukt, který lze shrnout do tří hlavních dimenzí (kognitivní, afektivní, konativní). Disertační práce je zaměřena na environmentální gramotnost žáků úrovně ISCED 2 v České republice a vybraných středoevropských státech. Stěžejní přínos práce spočívá v konstrukci a verifikaci sofistikovaného autorského analytického nástroje pro její komplexní testování a jeho aplikaci v ČR, Slovensku, Polsku, Rakousku a Německu. Nástroj vychází ze škál v zahraničí etablovaných a publikovaných nástrojů, jejichž použitelnost v českém prostředí byla ověřena, a to Middle School Environmental Literacy Survey a 2 Major Environmental Values. V rámci výzkumu byl analyzován vzájemný vztah mezi dimenzemi environmentální gramotnosti a identifikovány signifikantní determinanty, které zásadním způsobem mohou predikovat její úroveň, v kontextu edukace a demografických proměnných. Zjišťována byla souvislost environmentální gramotnosti s profilací školy, pohlavím, věkem, ročníkem a...
Environmentální gramotnost žáků 2. stupně základní školy v České republice, Slovensku, Polsku a Německu
Svobodová, Silvie ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Škoda, Jiří (oponent) ; Petr, Jan (oponent)
Environmentální gramotnost žáků úrovně ISCED 2 v České republice, Slovensku, Polsku a Německu Mgr. Ing. Silvie Svobodová ABSTRAKT Koncept environmentální gramotnosti vychází zejména z principů environmentální výchovy. Reprezentuje míru environmentálních znalostí, postojů, senzitivity a environmentálně odpovědného chování. Představuje široký multidimenzionální konstrukt, který lze shrnout do tří hlavních dimenzí (kognitivní, afektivní, konativní). Disertační práce je zaměřena na environmentální gramotnost žáků úrovně ISCED 2 v České republice a vybraných středoevropských státech. Stěžejní přínos práce spočívá v konstrukci a verifikaci sofistikovaného autorského analytického nástroje pro její komplexní testování a jeho aplikaci v ČR, Slovensku, Polsku, Rakousku a Německu. Nástroj vychází ze škál v zahraničí etablovaných a publikovaných nástrojů, jejichž použitelnost v českém prostředí byla ověřena, a to Middle School Environmental Literacy Survey a 2 Major Environmental Values. V rámci výzkumu byl analyzován vzájemný vztah mezi dimenzemi environmentální gramotnosti a identifikovány signifikantní determinanty, které zásadním způsobem mohou predikovat její úroveň, v kontextu edukace a demografických proměnných. Zjišťována byla souvislost environmentální gramotnosti s profilací školy, pohlavím, věkem, ročníkem a...
Environmentální gramotnost studentů Učitelství pro 1. stupeň základní školy a možnosti jejího zjišťování
Kroufek, Roman
Environmentální gramotnost studentů Učitelství pro 1. stupeň základní školy a možnosti jejího zjišťování Roman Kroufek Abstrakt Environmentální gramotnost a její výstupní dimenze, environmentálně odpovědné jednání, představují v posledních desetiletích významný konstrukt, kterému se věnuje mnoho výzkumníků z řady států. V této disertační práci nejprve představujeme environmentální gramotnost z teoretického hlediska, seznamujeme s vývojem názorů na tento konstrukt a odhalujeme jeho výzkumné uchopení v posledních desetiletích. V rámci vlastního výzkumu byl nejprve hledán vhodný nástroj, kterým by bylo možné identifikovat a měřit vybrané aspekty environmentální gramotnosti studentů Učitelství pro 1. stupeň základní školy. Ten byl nalezen v kombinaci zahraničních škál Nature relatedness scale a Environmental behavior scale, doplněných o sběr dat pomocí pojmového mapování s ústředním pojmem skleníkový efekt. S pomocí tohoto nástroje a jeho modifikací poté byly na vzorku více než pětiset respondentů nalezeny proměnné, které ovlivňují jednotlivé aspekty environmentální gramotnosti. Vyšších hodnot dosahovali respondenti, kteří se věnují pravidelným environmentálně laděným aktivitám, respondenti z obcí do 100 obyvatel a starší jedinci. Vztah k přírodě středně silně pozitivně ovlivňuje environmentálně odpovědné...
Vliv úrovně ekologické gramotnosti učitelů na úroveň ekologické gramotnosti žáků vybraných škol v regionu Žatec
Svobodová, Silvie ; Kovaříková, Miroslava (vedoucí práce) ; Thorovská, Alena (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na posouzení vlivu úrovně ekologické gramotnosti učitelů základních škol na úroveň ekogramotnosti žáků základních škol v regionu Žatec. Práce navazuje na diplomovou práci Silvie Svobodové z roku 2013 Vliv environmentální výchovy na úroveň ekogramotnosti žáků základních škol regionu Žatec a doplňuje závěry týkající se míry vlivu environmentální výchovy na ekogramotnost žáků 2. stupně. Zkoumá rozsah vlivu úrovně environmentální gramotnosti učitelů na úroveň environmentální gramotnosti žáků. Teoretická část práce obsahuje včetně literárních rešerší charakteristiku žateckého regionu. V úvodu praktické části je prezentován souhrn rozsahu environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty praktikované na testovaných základních školách. Šetření bylo realizováno formou sekvenčního smíšeného výzkumu, schéma QUAN-qual. Dotazníkové testování proběhlo v červnu 2015 s 84 respondenty, 13 muži a 71 ženami. Strukturovaného rozhovoru se v říjnu 2015 zúčastnilo 12 učitelů, z toho 8 žen a 4 muži. Rozbor rozsahu a úrovně environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty na testovaných školách regionu Žatec potvrdila poměrně příznivé výsledky. Testování učitelů prokázalo v porovnání s žáky vyšší zastoupení environmentálně gramotných respondentů, 38%, ovšem předpokládaná přímá úměra mezi úrovní učitelů...
Environmentální gramotnost studentů Učitelství pro 1. stupeň základní školy a možnosti jejího zjišťování
Kroufek, Roman
Environmentální gramotnost studentů Učitelství pro 1. stupeň základní školy a možnosti jejího zjišťování Roman Kroufek Abstrakt Environmentální gramotnost a její výstupní dimenze, environmentálně odpovědné jednání, představují v posledních desetiletích významný konstrukt, kterému se věnuje mnoho výzkumníků z řady států. V této disertační práci nejprve představujeme environmentální gramotnost z teoretického hlediska, seznamujeme s vývojem názorů na tento konstrukt a odhalujeme jeho výzkumné uchopení v posledních desetiletích. V rámci vlastního výzkumu byl nejprve hledán vhodný nástroj, kterým by bylo možné identifikovat a měřit vybrané aspekty environmentální gramotnosti studentů Učitelství pro 1. stupeň základní školy. Ten byl nalezen v kombinaci zahraničních škál Nature relatedness scale a Environmental behavior scale, doplněných o sběr dat pomocí pojmového mapování s ústředním pojmem skleníkový efekt. S pomocí tohoto nástroje a jeho modifikací poté byly na vzorku více než pětiset respondentů nalezeny proměnné, které ovlivňují jednotlivé aspekty environmentální gramotnosti. Vyšších hodnot dosahovali respondenti, kteří se věnují pravidelným environmentálně laděným aktivitám, respondenti z obcí do 100 obyvatel a starší jedinci. Vztah k přírodě středně silně pozitivně ovlivňuje environmentálně odpovědné...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.